Przedświąteczne zakupy - Panorama Lwowa

Kolejnym z wylicytowanych przez nas muzealiów jest staloryt Panorama Lwowa.

Staloryt to rodzaj techniki druku wklęsłego, czyli polegającego na tym, że miejsca drukujące są położone poniżej miejsc niedrukujących. Farba drukowa pokrywa najpierw całą formę drukową, po czym z miejsc niedrukujących jest zabierana raklem, a następnie farba pozostawiona w zagłębieniach jest przenoszona na podłoże drukowe.

Staloryt polega na mechanicznym wykonaniu ryciny rylcem na płycie stalowej. Wymaga to dużej precyzji od rytownika – retusze i poprawki są prawie niemożliwe ze względu na twardość materiału. Po zakończeniu rytowania płyta jest dodatkowo hartowana.

Technikę stalorytu wynaleźli Amerykanie Jacob Perkins oraz Gideon Fairman z myślą o wielonakładowym druku banknotów. Anglik Charles Heath wykorzystał tę technikę do druku ilustracji. Od początków XIX w. była wykorzystywana do tworzenia ilustracji książkowych.

By uatrakcyjnić ten konkretny egzemplarz, po dokonaniu odbitki został on dodatkowo pokolorowany.

Lwow 2

LWÓW. Panorama miasta, wyd. Kunstanstalt der Bibliographischen Instituts, Hildburghausen (1833-1860); stal. kolor.; wym. całości ok. 300x240 mm; LEMBERG.

 

Eksponat, tak jak pozostałe opisywane, zasili zbiory nowopowstającego Muzeum Dziedzictwa i Kultury Kresów #DoBrzeguNaKresy i oczywiście pochodzi z aukcji Antykwariatu Wu-eL.

Staloryt ten pochodzi z wydanego w 1848 r. przez Kunstanstalt des Bibliographischen Instituts z Hildburghausen XIII tomu „Meyer’s Universum, oder Abbildung und Beschreibung des Sehenswerthesten und Merkwürdigsten der Natur und Kunst auf der ganzen Erde”. Tytuł ten można przetłumaczyć na: „Wszechświat Meyera, czyli ilustracja i opis tego, co jest najbardziej godne i niezwykłe w przyrodzie i sztuce na całej ziemi”. Doskonale opisuje on specyfikę całego dzieła. To wydawnictwo krajoznawcze składa się z 21 tomów, a redaktorem zbioru był Joseph Meyer (po śmierci Herrmann Julius Meyer). To również on jest autorem większości komentarzy i opisów.

Zgodnie z charakterystyczną dla XIX wieku modą weduta (wł. veduta – widok, panorama), czyli rycina przedstawiające ogólny widok miasta, posiada na pierwszym planie sztafaż. Sztafaż to niewielkie postacie ludzkie i zwierzęta lub skromne sceny rodzajowe wprowadzane do kompozycji krajobrazowych w celu ich ożywienia lub upiększenia. Sztafaż ten, zgodnie z założeniem, nie nawiązuje bezpośrednio do głównego motywu dzieła, a jedynie uatrakcyjnia tło, które mogłoby się wydać puste, monotonne lub po prostu zbyt nudne.

Lwow 5

Sztafaż, spacerujący mieszczanie - szczegół z Panoramy Lwowa

Lwow 4

Sztafaż, bryczka - szczegół z Panoramy Lwowa

 

 

 

 
Muzeum Zamek Brzeg

Muzeum Piastów Śląskich
Pl. Zamkowy 1
49-300 Brzeg
+48 77 416 32 57
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


Wszystkie prawa zastrzeżone. Wdrożenie - WINDWEB

Back to Top